
Dla globalnych importerów chińskie święta stanowią kluczowy czynnik wpływający na terminowość dostaw z Dalekiego Wschodu. Z perspektywy przedsiębiorcy, harmonogram dostaw a święta w Chinach to zagadnienie, którego nie można ignorować. W okresie świątecznych przerw produkcja i logistyka w Chinach zwalniają lub zatrzymują się, co przekłada się na opóźnienia i zakłócenia odczuwalne w światowych łańcuchach dostaw. Szczególnie Chiński Nowy Rok a import to coroczne wyzwanie – w tym przedziale czasowym setki milionów pracowników wraca w rodzinne strony, co skutkuje niemal całkowitym wstrzymaniem działalności fabryk i portów. Dla zobrazowania skali: w trakcie okresu noworocznego Chunyun w 2025 roku odnotowano rekordowe 9,02 mld podróży pasażerskich w całych Chinach – jest to największa cykliczna migracja ludzi na świecie, która niemal zamraża chiński sektor produkcyjno-transportowy na kilka tygodni. Poniżej przedstawiamy kalendarz chińskich świąt 2025 oraz omówienie, jaki wpływ chińskie święta na dostawy mają w praktyce.
Kalendarz chińskich świąt w 2025 roku
W 2025 roku w Chinach obowiązuje siedem oficjalnych świąt państwowych (dni ustawowo wolnych od pracy) . Poniższa tabela prezentuje kiedy odbywają się najważniejsze Chińskie Święta:
Święto | Termin (2025) | Długość przerwy |
Święto Wiosny (春节) – Chiński Nowy Rok | 28 stycznia – 4 lutego 2025 | 8 dni |
Święto Qingming (清明节) – Dzień Zmarłych | 4 – 6 kwietnia 2025 | 3 dni |
Święto Pracy (劳动节) | 1 – 5 maja 2025 | 5 dni |
Święto Łodzi Smoczych (端午节) | 31 maja – 2 czerwca 2025 | 3 dni |
Święto Narodowe (国庆节) + Święto Środka Jesieni (中秋节)1 | 1 – 8 października 2025 | 8 dni |
Chiński Nowy Rok, Święto Wiosny
To najważniejsze święto w Chinach i zarazem okres o największym wpływie na globalny handel. Faktyczna skala przerwy jest szersza niż 8 dni: Według raportów logistycznych, już na 1–2 tygodnie przed CNY część zakładów stopniowo się zamyka. W tym przedziale czasowym wolumen eksportowy ulega znacznemu obniżeniu, porty działają w ograniczonym zakresie, a urzędy celne są zamknięte. Wzmożony popyt na transport przed świętami prowadzi do przepełnienia portów, niedoboru kontenerów, odwoływania rejsów (tzw. blank sailings) i znaczącego wzrostu stawek frachtowych. W praktyce oznacza to, że czas realizacji zamówień z tego okresu może się wydłużyć nawet o kilka tygodni.
Święto Qingming
Obchodzone w dniach 4–6 kwietnia, jest krótszą, trzydniową przerwą, znaną jako chiński Dzień Zmarłych. Choć nie wpływa tak silnie na łańcuchy dostaw jak dłuższe święta, to jednak wstrzymuje na kilka dni pracę wielu firm produkcyjnych i logistycznych. W przypadku dostaw planowanych na początek kwietnia, należy uwzględnić możliwe przesunięcia w załadunkach i odprawach celnych.
Święto Smoczych Łodzi
Obchodzone w dniach 31 maja – 2 czerwca, to trzydniowa przerwa związana z tradycją upamiętniania poety Qu Yuana. Mimo że jego wpływ na produkcję i logistykę jest umiarkowany, wiele fabryk i firm transportowych ogranicza swoją działalność na czas obchodów. Krótkie opóźnienia w załadunkach i przestoje w łańcuchu dostaw są w tym okresie możliwe, szczególnie jeśli święto wypada przy weekendzie, co może wydłużyć przerwę do czterech dni.
Święto pracy
Kolejnym istotnym okresem jest Święto Pracy, trwające od 1 do 5 maja. Jest to pięciodniowa przerwa, która w 2025 roku została wydłużona względem lat poprzednich. W tym czasie większość chińskich zakładów przemysłowych, biur i urzędów nie pracuje. Produkcja zostaje wstrzymana, a eksport wyhamowuje. W ostatnich dniach kwietnia pojawia się wzmożony ruch logistyczny, co prowadzi do przeciążenia terminali i opóźnień. Choć skala zakłóceń nie jest tak duża jak podczas Chińskiego Nowego Roku, dla wielu importerów oznacza to przesunięcie realizacji dostaw o około tydzień.
Golden Week
Najdłuższa po Chińskim Nowym Roku przerwa następuje w październiku. Połączone obchody Święta Narodowego i Święta Środka Jesieni przypadają na dni od 1 do 8 października tworząc tzw. Golden Week Jest to drugi najważniejszy moment w roku, kiedy produkcja i eksport z Chin niemal całkowicie się zatrzymują. Przed rozpoczęciem święta obserwuje się znaczne spiętrzenie zleceń, co powoduje niedobory kontenerów i przepełnienie terminali. W tym czasie większość firm i urzędów jest zamknięta, a transport krajowy i międzynarodowy funkcjonuje w ograniczonym zakresie. Po zakończeniu świąt następuje kumulacja zaległych zamówień i przeciążenie portów, co może prowadzić do dalszych opóźnień.
Planowanie dostaw z Chin – co muszą wiedzieć importerzy
-
Składaj zamówienia z dużym wyprzedzeniem:
- Na dostawy przed Chińskim Nowym Rokiem (28.01–04.02): zamówienia złóż najpóźniej w listopadzie poprzedniego roku.
- Przed Golden Week (01–08.10): zamówienia powinny być gotowe do połowy września.
-
Rezerwuj fracht wcześniej:
- W okresach szczytu (grudzień–styczeń, wrzesień) brakuje miejsc na statkach i kontenerów, a stawki transportu rosną.
- Zarezerwuj miejsce co najmniej 4–6 tygodni wcześniej, zwłaszcza przed CNY i Golden Week.
-
Unikaj wysyłek w trakcie świąt:
- Porty, magazyny i urzędy celne działają w ograniczonym zakresie lub są zamknięte.
- Wysyłka planowana w trakcie świąt zostanie automatycznie opóźniona.
-
Zbuduj zapas magazynowy:
- Na okresy świąteczne utrzymuj dodatkowy bufor towarów w magazynie, aby zapewnić ciągłość sprzedaży.
-
Ustal harmonogram z dostawcą:
- Zapytaj o konkretne daty zamknięcia zakładu i wznowienia produkcji.
- Upewnij się, że dostawca potwierdził realizację zamówienia przed przerwą świąteczną.
-
Monitoruj chiński kalendarz rządowy:
- Święta mogą się przesuwać – korzystaj z oficjalnych źródeł, aby śledzić dni wolne i dni odpracowywane.
-
Unikaj planowania kluczowych premier i dostaw w okolicy świąt:
- Terminy realizacji mogą się wydłużyć o kilka tygodni, co wpłynie na harmonogram sprzedaży.
Podsumowanie
Chińskie święta a harmonogram dostaw to zagadnienie o realnym znaczeniu dla każdego importera sprowadzającego towary z Chin. Planowanie dostaw z Chin musi uwzględniać oficjalny kalendarz świąt, potwierdzone statystyki pokazują bowiem jasno, że w okresach takich jak Chiński Nowy Rok czy Złoty Tydzień następuje załamanie ciągłości produkcji i transportu. Najważniejsza jest świadomość i przygotowanie – mając je, firmy mogą skutecznie nawigować w okresach świątecznych i utrzymać ciągłość swoich łańcuchów dostaw.